Followers

Monday, May 9, 2011

Cukuplah isu perkauman..






Salam...dlm mana-mana sejarah negara pun apabila berlaku pertembungan etnik isu perkauman yg selalu menjadi senjata utama untuk menarik undi. Formulanya mudah bila ada satu golongan majoriti dan satu golongan minoriti. Contohnya keadaan di Nigeria, antara Nigeria utara dan Nigeria selatan. Isu perkauman sebenarnya adalah barah yang sangat bhaya jika dimainkan. Malah sesebuah negara dan empayar besar dahulu pun boleh tumbang sekelip mata dengan isu perkauman. Soalnya kita lihat dari sudut dimensi Malaysia, pada pandangan aku kewajaran untuk berjuang atas sifat perkauman juga dilihat suatu yang bertentangan dengan realitisnya kehidupan berbilang bangsa.


Antara sedar atau tidak parti politik sekarang banyak memainkan isu yang mencalari hak tanpa menyedari bahaya akibat. Seorang pensyarah undang-undang pernah berkata padaku, realiti Malaysia hari ini parti politik berasaskan kaum sudah tidak lagi releven. Andai releven hanya untuk menjaga kepentingan,selebihnya bukan penyelesaian jangka panjang. Kerana kita bermula dengan negara bangsa. Malah jika dinilai dari sejarah Dato Onn lebih dahulu melihat perkara ini kedepan dengan melihat penyatuan bangsa.


Cukuplah menjadikan isu perkauman sebagai alat undi. Kemenangan yang kejap dalam pilihanraya tapi menyediakan barah dan luka kepada generasi akan datang. Isu perkauman adalah perkara yang sensitif. Soal sekarang adalah memajukan negara bukan saling bercakaran masing2 menjadi hero dan jaguh masing2 utk sesuatu kaum. Banyak sudah nanah dan darah tumpah dibumi asing kerana isu perkauman. Adakah tiada sedetik pun sekelumit pengaajran yang kita dapat?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...