Followers

Friday, August 19, 2011

Bicara Jiwa Rapuh...




Salam, pena ini mencoretkan lagi nukilan hati, berbicara dgn dinding kamar bukan kerana daku kerisauan. Aku tetap dirantaian celah-celah manusia. Namun tetap merasa sepi. Bertanya pada dinding kamar kenapa bicara sepi? Berbicara pada rembulan yg bersinar? Aku bertanya pada si mentari? Kenapa terasa kosong benar jiwa, tiada jawapan, hanya bahasa nyanyian bisu mengiringi. Bertanya pada manusia? Gelak tawa mereka adalah tangis sedih hati yg rapuh. Daku mencari keindahan pada dunia ini. Pada seorang wanita, wanita itu mati. Pada segumpal wang, wang itu habis, pada sebuah jawatan, jawatan itu hilang.

Aku merantau lagi, mencari kebahagian yg abadi. Berlabuh dari satu pelabuhan ke pelabuhan lain. Mencari apa itu yg tenang, mencari apa yg puas. Tetap jua sama. Pulang ke halaman, bersama tangan penuh debu dosa. Keindahan yg kekal abadi itu masih xkunjung tiba. Ramai berbicara dunia ini sementara, namun xramai yg yg bersedia. Sama jua aku. Berkira hidup ini lama lagi, berdosa tak apa.


Terlupakah kita, dgn mengingati Allah jiwa menjadi tenang? Kitab suci, tersedia rapi di almari, berhabuk ,lusuh sedikit tak terusik. Menanti sahabat berlabuh nyawa meninggal dunia baru terbaca. Menanti sakit derita hiba baru terucap kalimah suci itu. Nah, baru tersedar..bukan dinding kamar patut kita bicara, bukan pada mentari patut kita bertanya, bukan pada rembulan, bukan jua pada sekecil hamba yg hina manusia kita bersoal, jua bintang, pelangi.. Sujud padaNya, berbicaralah dgn Tuhan..bermohonlah padaNya, mintalah padaNya, itulah kebahagian yg daku,kamu dan mereka cari selama ini...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...