Followers

Saturday, August 6, 2011

Kisah Gadis Simbahan Asid..





Salam..La ni, banyak sgt kita dgr kes org yg kena simbah asid. Kebanyakkan motif adalah sebab dendam. Bagi aku simbah asid ni sama jer mcm membunuh walaupun dalam Kanun Jenayah hukumannya adalah tak sama. Sebabnya asid bole menyebabkan kecacatan kekal terhadap mangsa..meninggalkan trauma.. Dlm satu kes di Iran, gadis yg cantik Ameneh Behrami adalah mangsa simbahan asid oleh teman sekolejnya Majed Mohadevi, hanya kerana MENOLAK LAMARANNYA..(mamat ni mmg psiko)...sebelum perbuatan tu berlaku Ameneh mmg pernah diganggu oleh tertuduh beberapa kali..



Hasil dari simbahan asid itu, wajah Ameneh sgt buruk, terbakar dan melecur..malah juga buta..beliau terpaksa menjalani pembedahan sebanyak 15kali termasuk diluar negara akibat simbahan asid itu..Mahkamah Iran memutuskan denda GBP 15,000 namun ditolak Ameneh dgn meminta hukuman qisas diadakan..yg memang wujud dlm Sharia Code Qisas Iran tapi jarang dilaksanakan..Pada 2008, mahkamah memutuskan Majed dikenakan qisas, iaitu mata tertuduh mesti dibutakan jua.. Namun hukuman ke atas Majid masih, tdk dpt dijalankan..kerana masih mencari doktor yg sanggup melaksanakn hukuman tersebut..tapi aku xpasti sama ada sudah dilaksanakan @ tak.. tapi yg pasti mahkamah dah memutuskan hukuman spt itu.. si IBu tertuduh memohon sgunung maaf dari Ameneh, mgatakan Majed rela menjadi abdi kpd Ameneh seumur hidup asal tak dibutakan mata..(nampak sgt dayusnya mamat ni)..



Apa yg aku nk tekankan disini perlaksanaan hukuman cara Islam sememangnya adil..cuba fikirkan dgn mgikut undang2 biasa tertuduh hanya dikenakan denda..habis2 tinggi pun bg jer penjara..ADIL ke?? Dgn kesan yg dialami mangsa,trauma..so qisas dilaksanakan..iaitu dgn pembalasan balik...perkara ke2, kepada penjenayah berasid diluar sana..bertaubatlah..bagi aku ygmelempar asid ni dayus...tahu simbah jer dari jauh..memalukan..kalo sbb cintamu ditolak, cek diri sendiri mgkin ko xhensem ke, xkaya ke..sbb tu kena tolak..baik simbah asid muka ko sendiri..haha.. Tapi yg pasti kisah Ameneh ni bole bg sejuta pgajaran kpd kita persolan mengenai undang2 Islam dan konvensional..juga kpd mamat psiko diluar sana,..bertaubatlah..asid bukan penyelesai masalah..


Tertuduh..memang dayus..da lah xhensem..

Masih tersenyum..beban dihati tiada siapa yg tahu..

Smoga jadi Ikhtibar.

9 comments:

Myiesha said...

geramnya seharusnya lelaki tu mendapat balasan yang setimpal...

Duta said...

Dia pasti dpt balasan setimpal nanti..

Ummi said...

tak guna betul laki tu...pengecut~!

|| A r a W a n i || said...

Jarang le perempuan tolak lelaki sbb xhensem..
Biasanya org pompuan tolak klau xda budi pekerti okeh..

Mmg truly saiko ini jantan. euww~~

Klik Aje ! said...

Kesian beb...

iefa ujang said...

ishhh...ksian dia.bodoh jantan 2!!!

syuhadamdhassan said...

na'uzubillah..mintak di jauh kan..

アヌム ちゃん said...

teruk betul la org yg simbah2 asid tu kan.

Duta said...

tu la..kpd gadis2 diluar sana..jge diri baik2 pesanan ikhlas dr enchik duta..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...