Followers

Friday, August 19, 2011

Bicara Jiwa Rapuh...




Salam, pena ini mencoretkan lagi nukilan hati, berbicara dgn dinding kamar bukan kerana daku kerisauan. Aku tetap dirantaian celah-celah manusia. Namun tetap merasa sepi. Bertanya pada dinding kamar kenapa bicara sepi? Berbicara pada rembulan yg bersinar? Aku bertanya pada si mentari? Kenapa terasa kosong benar jiwa, tiada jawapan, hanya bahasa nyanyian bisu mengiringi. Bertanya pada manusia? Gelak tawa mereka adalah tangis sedih hati yg rapuh. Daku mencari keindahan pada dunia ini. Pada seorang wanita, wanita itu mati. Pada segumpal wang, wang itu habis, pada sebuah jawatan, jawatan itu hilang.

Aku merantau lagi, mencari kebahagian yg abadi. Berlabuh dari satu pelabuhan ke pelabuhan lain. Mencari apa itu yg tenang, mencari apa yg puas. Tetap jua sama. Pulang ke halaman, bersama tangan penuh debu dosa. Keindahan yg kekal abadi itu masih xkunjung tiba. Ramai berbicara dunia ini sementara, namun xramai yg yg bersedia. Sama jua aku. Berkira hidup ini lama lagi, berdosa tak apa.


Terlupakah kita, dgn mengingati Allah jiwa menjadi tenang? Kitab suci, tersedia rapi di almari, berhabuk ,lusuh sedikit tak terusik. Menanti sahabat berlabuh nyawa meninggal dunia baru terbaca. Menanti sakit derita hiba baru terucap kalimah suci itu. Nah, baru tersedar..bukan dinding kamar patut kita bicara, bukan pada mentari patut kita bertanya, bukan pada rembulan, bukan jua pada sekecil hamba yg hina manusia kita bersoal, jua bintang, pelangi.. Sujud padaNya, berbicaralah dgn Tuhan..bermohonlah padaNya, mintalah padaNya, itulah kebahagian yg daku,kamu dan mereka cari selama ini...

Thursday, August 18, 2011

Bernafsu melihat mereka..





Salam..pernahkah anda mengalami perkara ini ketika puasa terutamanya time kecil dulu? Bertanyakan kepada ibu anda bilanya time berbuka.."Ma bilanya nk buka ni nape lambat hari ni" (padahal same jer).. Kdg2 hampir setiap jam jugak aku bertanya.. Bila tiba time berbuka dgn automatiknya mulut mengukirkan senyuman.. Indahkah kalo difikirkan pengalaman dulu.. Kdg2 sume menda kita nk tersedia rapi diatas meja..kalau air tu banyak jenis, banyak kalernya..yup sgt bernafsu melihat mereka..



time before nk berbuka inilah sumenya nampak indah.."wah berkilatnya ais krim tu, Wah mantapnya ayam goreng tuh..panas lagi..haha" tipulah kalo xpnah ckp cmnikan..hah biasa jer ak dgr dialog ni..Sambal petai fuh... Yes,manusiakan bernafsu.. dan ini pun sbahagian drpd bernafsu..Pernah aku tgk org berbelanja kat bazaar hampir ratusan kat bazaar..fuh nk berbuka ke nk buat kenduri.. Tp yg jelas bila da tiba time berbuka banyaknya juga xhabis..fuh membazir der..

So,selamat berbuka dan jgn membazir, beli ape yg patut jer..Kesian ak tgk butir nasi yg menangis mengharap simpati,.jgn biar mereka menangis, org lain dr negara lain pula menangis sbb xdpt menyentuh mereka...Wassallam..

Tuesday, August 16, 2011

Hanya Sesuap Nasi..






Salam..Akhirnya, setelah hampir 3 bln bkerja sbg pelayan kdai mkn (part time) aku dah bhnti..yes, Banyak pgalamn yg dpt diambil time kerja ni..Suasana yg beza dgn belajar..Patut la org2 tua dan dah berkerjaya ckp "TIMe ko jadi student ni lah time yg paling indah, da kerja kawin, dpt anak susah bnyak perkara yg ko kena fikir".. Ermm mmg btul sgt2.. Aku mula merindui saat ke kelas, bertemu rakan,bljar,gelak sama2.. Jauh lagi indah dari kerja.. Xpe after raya sambung sem baru..



Tapi apa yg ak dpt time kerja ni juga jauh bernilai pglamannya..Kena marah dgn customer, Staff lain tegur, Bos marah..sudah menjadi sebati hidup seharian.. Pernah sekali aku diherdik planggan sbb makanan lambat..(mcm dia sorg jer xmakan dlm dunia ni).. Time tu la ak sdar..manusia ni sume same..pangkat,kuasa dan nama tu pnting...bila tgk pakaian aku berapron lg..mmg la xrespeknya..(TGk la kau nnt aku habiskan blajar, jd lawyer br kau nk respekkan) adus dunia ni mmg sama..Tp time ni la aku dpt rasai betapa perit nk dpt walau sesuap nasi..banyak tenaga yg dicurah,. Barulah rasa kita dpt lalui apa yg org lain rasa..



So, pgalam kerja ini mmg memenatkan kluar 8pg hbis 9 mlm..setiap hari..fuhh penatt (Hoi kalo xpenat bukan kerja namanya haha) btul jgk.. Tp konklusi yg ak dpt, stiap student or mahasiswa mmg patut merasai pglamn bkrja sblum benar2 masuk alam kerjaya yg sbnar..bljr dulu pglamn, bhdpan dgn org,communicate dgn org..tension2 sume tu baru la dpt bersedia dlm alam kerjaya yg benar2 realitinya..

Friday, August 12, 2011

Remaja Murtad Hina Islam

video

Salam..ni satu lg video yg amat mengejutkan jugak...search jer dlm youtube jupelah tuh.. Bila tgk budak ni rase nk lempang jer kan.. Remaja ini dilihat banyak menyonsangkan ayat Al-Quran dan memahamkan mengikut pemahamannya sendiri.. namun xpasti video ni tmpat dimana, yg penting dia berbahasa melayu.. So, bila dilihat dari pelbagai perspektif, isu murtad sudah menjadi isu yg kritikal yg menjadi barah dlm masyarakat kita. Namun malangnya isu ini dilihat terpencil dan tdk begitu diendahkan..

Kita dpt perhatikan beberapa nama yg memahat nanah luka pada agama spt Lina Joy, Aisyah Bukhari..Timbul dibenak pemikiran kita, apa yg salah pada asuhan ibubapa? Apa yg kurang pada pendidikan? Apa yg cacatnya pd masyarakat? Sehingga golongan yg murtad ini bisa lahir.. Kita tdk harus menuding jari mengatakan siapa yg salah..tp kita berusaha supaya gejala murtad ini tdk menjadi penyakit bahaya dlm kalangan umat...dan mencegahnya..

Namun yg menjadi kekesalan sekarang, pihak yg berkepentingan memainkan isu murtad bersama kepentingan politik dayus masing2. Yg terbaru isu serbuan JAIS ke gereja. Isu ini mmg sensitif namun kalo kita asyik bertelagah menuding jari, isu spt ini mmg akan sentiasa timbul..so seharusnya dlm soal kepentingan umat kita seharusnya berganding bahu bersama..menjaga kesucian Islam
Smoga dpt dijadikan ikhtibar..

Tuesday, August 9, 2011

Kes Pembunuhan Kanak2 Kejam dan Paling Lama




Salam..kanak2 adalah anugerah yg bernilai bg ibu dan bapa. Bila kehilangan si kecil sudah menjadi suatu kesedihan yg melampau terhadap ibu dan bapa. Lihat sahaja kes Nurin Jazlin, bgaimana si Ibu begitu amatsedih utk menerima ketetapan yg anaknya sudah tiada. Dlm kes di Florida pada 1981, Adams Walsh adalah seorang kanak2 lelaki berumur 6 tahun, yg telah diculik ketika didlm mall. Dlm masa seminggu sebanyak ribuan gambar Adam dicetak utk pencarian. 16 hari selepas kehilangannya..mayatnya kanak2 malang ini dijumpai oleh sekumpulan nelayan dan yg menyedihkan hanya bahagian kepala ditemui..selebih anggota badan lain xditemui..bedah siasat menunjukkan kematian Adam disebabkan asphyxia, kekurangan oksigen, mungkin dilemaskan dahulu..sblum tubuh badannya dikerat2..I
ni menjadi topik hangat seluruh US ketika itu.



Dlm penyiasatan ini, sebanyak beberapa suspek telah dipanggil. Antaranya ayah beliau sendiri John Walsh. Jaffery Dahmer, pembunuh kanak2 dan juga Ottis Toole. Namun Jaffery Dahmer dilihat tiada kaitan langsung kerana walaupun beliau banyak membunuh, dlm kes Walsh beliau tiada dlm kaitan. Ottis Toole dilihat suspek yg paling utama, namun kekurangan dlm penyiasatan dan (beyound reasonable doubt) menyebabkan sukar utk mendakwa beliau.


Ottis Toole

Apa yg menyebabkan aku tertarik dgn kes ini adalah kerana, pada 2008, iaitu 27 tahun slepas kes itu berlaku Polis mengesahkan kes ditutup. Bukan kerana bukti baru diterima, tapi atas kekurangan bukti utk mendakwa Ottis Toole, yg sememangnya pembunuh sebenar. Malangnya, Ottis telah meninggal dunia pada 1996, ketika dlm penjara utk kes lain. So, maksudnya mereka telah menjumpai suspek yg betul tapi still kekurangan bukti utk mendakwa tertuduh pd masa tersebut. Bapa Adam ketika ditanya, mengatakan, nalurinya memang mengatakan Ottis pembunuh, namun atas kelemahan dlm penyiasatan, keadilan kanak2 ini xterbela. "I believe wherever Toole is, he's paying and being held accountable for his actions."


Ottis Toole dan Jaffery Dahmer

Saturday, August 6, 2011

Kisah Gadis Simbahan Asid..





Salam..La ni, banyak sgt kita dgr kes org yg kena simbah asid. Kebanyakkan motif adalah sebab dendam. Bagi aku simbah asid ni sama jer mcm membunuh walaupun dalam Kanun Jenayah hukumannya adalah tak sama. Sebabnya asid bole menyebabkan kecacatan kekal terhadap mangsa..meninggalkan trauma.. Dlm satu kes di Iran, gadis yg cantik Ameneh Behrami adalah mangsa simbahan asid oleh teman sekolejnya Majed Mohadevi, hanya kerana MENOLAK LAMARANNYA..(mamat ni mmg psiko)...sebelum perbuatan tu berlaku Ameneh mmg pernah diganggu oleh tertuduh beberapa kali..



Hasil dari simbahan asid itu, wajah Ameneh sgt buruk, terbakar dan melecur..malah juga buta..beliau terpaksa menjalani pembedahan sebanyak 15kali termasuk diluar negara akibat simbahan asid itu..Mahkamah Iran memutuskan denda GBP 15,000 namun ditolak Ameneh dgn meminta hukuman qisas diadakan..yg memang wujud dlm Sharia Code Qisas Iran tapi jarang dilaksanakan..Pada 2008, mahkamah memutuskan Majed dikenakan qisas, iaitu mata tertuduh mesti dibutakan jua.. Namun hukuman ke atas Majid masih, tdk dpt dijalankan..kerana masih mencari doktor yg sanggup melaksanakn hukuman tersebut..tapi aku xpasti sama ada sudah dilaksanakan @ tak.. tapi yg pasti mahkamah dah memutuskan hukuman spt itu.. si IBu tertuduh memohon sgunung maaf dari Ameneh, mgatakan Majed rela menjadi abdi kpd Ameneh seumur hidup asal tak dibutakan mata..(nampak sgt dayusnya mamat ni)..



Apa yg aku nk tekankan disini perlaksanaan hukuman cara Islam sememangnya adil..cuba fikirkan dgn mgikut undang2 biasa tertuduh hanya dikenakan denda..habis2 tinggi pun bg jer penjara..ADIL ke?? Dgn kesan yg dialami mangsa,trauma..so qisas dilaksanakan..iaitu dgn pembalasan balik...perkara ke2, kepada penjenayah berasid diluar sana..bertaubatlah..bagi aku ygmelempar asid ni dayus...tahu simbah jer dari jauh..memalukan..kalo sbb cintamu ditolak, cek diri sendiri mgkin ko xhensem ke, xkaya ke..sbb tu kena tolak..baik simbah asid muka ko sendiri..haha.. Tapi yg pasti kisah Ameneh ni bole bg sejuta pgajaran kpd kita persolan mengenai undang2 Islam dan konvensional..juga kpd mamat psiko diluar sana,..bertaubatlah..asid bukan penyelesai masalah..


Tertuduh..memang dayus..da lah xhensem..

Masih tersenyum..beban dihati tiada siapa yg tahu..

Smoga jadi Ikhtibar.

Wednesday, August 3, 2011

KAsih Ayah, Kasih Ibu..




Salam..sebelum isyak tadi mendapat panggilan dari seorang sahabat mengkhabarkan ayah beliau telah kembali ke rahmatullah..Al-Fatihah buat ayah kepada dua sahabatku, Saudara Makram Musa dan Siti Hajar Zakaria.. Bila dgr berita kematian ni baru kita sedar kejap..Betapa hidup kita ini ada tempoh masanya.. Bagi kita yg masih mempunyai ibu dan bapa bersyukurlah..kita masih ada orang yg kita perlu berbakti.. Kadang2 kta sbenarnya terleka, khilaf dan lupa..




Kasih seorang yg dipanggil bapa dan ibu memang tiada tandingannya...Sedari kita lahir, sekecilnya, bagaimana kita dibelai, disayang, kalo ada secalit parut gigtan nyamuk siibu sudah gundah gulana..tidak mahu anak kesayangan terkesan begitu..Si Bapa, peluh keringat mengalir..bekerja utk rezeki ank2 dan isteri..Namun sayangnya, si anak itu masih kecil, tak pernah melihat titis pengorbanan mereka...Terkadang aku terfikir sejenak, aku jua pasti melalui hari itu seperti mereka..kuatkah aku menanggung perasaan..saat orang yg kucintai..akan ditidurkan diruang sempit dikabur tanah..saat mereka dibalut kain putih bersih, saat mereka terbujur kaku..tiada lagi terdengar tawa, suara yg menjadi nyanyian hidupku..



Ayah..nanti siapa yg akan urut kaki ayah?... Ibu nanti siapa yang akan picit kepala ibu kalo ibu dibawah sana...tanya seorang ank kecil yg xmengerti..semoga kita tdk akan pernah mensiakan ayah dan ibu kita yg masih hidup..ingati jasa mereka..pada yg telah pergi, sentiasa mendoakan roh mereka dlm kalangan org soleh...

Ayah dan Ibuku tercinta...

Monday, August 1, 2011

buat bakal isteriku..


Salam, kepada bakal isteriku, daku hanya seorang lelaki, hamba pada Tuhan, anak pada kedua ibubapaku.. Setelah aku menerimamu ketika akad..engkau adalah amanahku, Amanah dari orang tuamu dan tentulah lebih besar adalah amanah dari Tuhan jua.. Aku bukanlah insan hebat, insan yang perlu kau puja khabar pada sejuta dunia, sekadar dedaun kering yang diam bisu terbang melayang ditiup angin..



Berat benar tanggungjawabku padamu, bukan semudah lafaz akad..kuatkah aku menasihatimu tentang sesuatu, kuatkah aku mengajarimu tentang agama, mampukah aku selalu menjadi pembimbingmu..terpampang sebentang onak dan duri yang bakal kita harungi..semuanya xsemudah mengucap 3 patah kata..aku perlu menjadi pembimbingmu,..perluku persiap segalanya sebelum menjadi nakhhoda bahtera perkahwinan ini.. bukan ini sekadar untuk sebulan,setahun..namun utk selamanya..



Kepada Adam, Hawa bukanlah insan utk kamu puja setinggi langit, memuja setinggi alam..bukan jua kamu merendahkannya dibawah..terciptaannya dari rusukmu..dekat dibahu utk dilindung, dekatnya jua dihati utk dikasihi..kerna mereka perhiasan dunia yg cukup indah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...