Followers

Wednesday, June 22, 2011

Apa itu nilai perjuangan?







Salam..isu ini mungkin isu yang amat berat untuk dikupas. Namun, disebalik kebanjiran isu-isu yang sensitive yang dituipkan menyebabkan suatu keadaan yg terpaksa untk isu begini dipanjangkan. Bukan niat ingin merendah pertubuhan yang melaungkan slogan melayu..namun apa yang lebih terkilan adalah perjuangan Melayu itu umpama perjuangan sia-sia tanpa disulami dengan Islami. Memisahkan antara Melayu dan Islam umpama memisahkan tiang asas dengan mahligainya. Banyak benar kita lihat muncul pahlawan-pahlawan Melayu moden bercakap megah berbicara dasar perjuangan,, namun bila tiba time bab agama semua tunduk terduduk malah ada yang cuba lari dan mengelak.

Andai kita megah berbicara menjadi pendokong Perlembagaan, dalam Artikel 160 dalam soal interpretasi seorang Melayu adalah seorang yang beragama Islam. Jadi, seharusnya amat pelik kalau seseorang itu bisa berbicara soal perjuangan Melayu namun tidak mengendahkan soal hukum-hakam Islam. Tidak salah menjadi pejuang bangsa malah bukanlah lebih elok andainya perjuangan bangsa itu disadurkan dgn dasar Islam. Melayu itu bangsa, Islam itu agama. Sepatutnya mereka yang merasa mereka pejuang patutlah jua mendalami ilmu agama dan mengikut setiap dalam syariat.

Andai benar ingin berjuang, jangan dilupakan dasar agamamu. Perjuangan tanpa agama umpama tin-tin kosong yang bisa mengelurkan bunyi yang kuat tapi tiada apa isinya untuk dinikmati. Benar, tidak salah untuk berjuang atas dasar bangsa, untuk menjaga hak dan kepentingan namun jangan sampai tergadai agama yang dimiliki. Jangan lupa, kehidupan ini tidak berhenti ketika saat roh berpisah dari jasad. Tidak berhenti ketika kematian. Kita masih punya kehidupan disana, kehidupan yang kekal. Saat itu tiada apa yang lebih berguna dari amal kebaikan.

1 comment:

Hanny Quinn said...

Nice Blog.. ^^ Feel Free to visit mine http://hannyquinn.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...