Followers

Saturday, March 5, 2011

Sayang Allah padamu Wanita...




Salam, kali ini nk berbicara pulak pasal gender aka lelaki dan wanita..not gender bias. Tapi basically, golongan feminism sering mengatakan wanita dan perempuan ini sering kali tertindas..erm..betul ke?? Malah mereka sering kali melaungkan hak kesamarataan terhadap wanita. Tapi itu bukan ape yg aku nk ketengahkan.. Ini adalah persoalan yg ditumbulkan oleh golongan ini...

"wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki."
"wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya".
"wanita menerima pusaka kurang dari lelaki".
"wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak".
"wanita wajib taat kpd suaminya".
"talak terletak di tgn suami dan bukan isteri".

Pernahkah kita terfikir..Allah telah memberi kelebihan terhadap wanita..Menunjukkan betapa kasihnya Allah terhadap makhluk yg digelarkan wanita ini..Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah sepah bukan? Itulah bandingannya dgn seorg wanita.

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak anak. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala
seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. Sayangkan Allah terhadap wanita..

6 comments:

SITOT said...

ya betul !

Intan7 said...

bahagianye jd wanita..hehe

* FAR * said...

pengorbanan wanita untuk kebahagian orang disekelilingnya..

yua said...

itulah istimewanya menjadi wanita.. namun msh tdapat gol. wanita yg x bsyukur. hmmm

cik husna said...

bersyukurnya kerana dijadikan sbgai seorang wanita :)

Mizs Suezylla said...

best nye baca....huhuhuhuh...anyways, follow kamu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...