Followers

Sunday, March 13, 2011

Ultraman Yang Tersungkur..


Sebelum apa2 terima kasih diucapkan kepada pelukis karikatur ini. Terima kasih kerana telah meletakkan nama negara di persada dunia..dlm penerbitan karikatur ini banyak lah orang sama ada mengkritik dan tak kurang juga yang mengatakan penerbitan ini x salah..hanya sekadar gurauan..bila bce komen dari serata dunia yg ckp pasal benda ni..terfikir gak aku..tiba2 terkenal name Berita Harian ni..

ni ayat yang menyokong karikartur ni..
lol.. its only jokes..jokes about a hero call ULTRAMAN..nothing much..they say ultraman can protect japan from evrything,what about tsunami? still can? thats all about...

ni lak pandangan yg membantah...
I am a Japanese, sad to hear that about this.However at the same, am very glad to know that the Malaysian majority is legitimate.


Tapi itu bukan yang aku nak persoalkan.. Selaku akhbar dan media perdana, Berita Harian sebenarnya memegang tugas besar sebagai imej kepada negara..apa yang diperkatakan dlm akhbar2 dlm negara inilah yang jadi penanda aras pandangan rakyat Malaysia.. Oleh itu, memang sepatutnya Berita Harian bertindak lebih sensitif terhadap pandangan luar dan mengawal serta menapis apa yang dikeluarkan agar tidak menjadi isu..



Kebebasan media seharusnya diambil kira..Dlm Perlembagaan Persekutuan Ada mengatakan hak kebebasan bersuara dan mengemukakan pendapat. Namun apa yang penting..setiap apa yang bebas ada jua hadnya yang tertentu..Seharusnya pihak media lebih berhati2 kerana ingat..isu2 yang kecil ini boleh menjadi besar..dan ia boleh melibatkan masalah hubungan diplomatik negara andai ia di pandang remeh..so seharusnya isu ini kita ambil iktibar..macam jugak dlm dunia bloggers ini..kita yg menulis di alam maya ini pun terrtakluk kepada undang2..apa yang kita tulis juga dibaca umum dan andai isu2 sensitif dibicarakan tanpa mengambil kira pandangan besar dan sensitiviti masyarakat maka kita boleh dikira melanggar undang2..contohnya dalam Akta Hasutan dan sebagainya..

10 comments:

Puan Kutu said...

yup stuju..btw my sonsuka betul ngan ultraman.haha..

Duta said...

sy suka time kanak2..haha

♀ syera teli ♀ said...

haha , ultraman tersungkur !

Nadhirah-chan said...

takpe la , lagipun BH dah mintak maaf kan . harap lepas ni tak berulang lagi . sama-sama kita doakan kesejahteraan rakyat jepun .

Opah Kentang said...

opah pun setuju dengan ini!

Hope kite lebih sensitive biler berdepan dengan isu2 macam nie. :)

Fantastic Ajane said...

setuju..:)

sueRAFE said...

setuju.kurang sensitif betul,

Akmal Ezzah Alias said...
This comment has been removed by the author.
Duta said...

semoga masyrakat leh lebey sensitif sbb ade certain isu myb sensitif bg satu pihak, xsensitif bg pihak yg lain..yg pntg kita jge keharmonian dan keamanan..

Nora Shahaira said...

bahaya terlajak kata..walaupun dah minta maaf sedikit sebanyak masih ter kesan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...