Followers

Tuesday, May 10, 2011

Salahkah menjadi pembangkang???






Salam..sejak akhir-akhir ni banyak post aku lebih menjurus kearah politik. Minat yang mendalam sejak dari kecil untuk menijau situasi politik dari sudut dan perspektif yang berbeza. Bagi aku politik ini subjek yang menarik untuk dikaji kerana ia melibatkan kuasa dan sejarah. Kuasa politiklah yang dapat merubah keadaaan seseutau negara dengan teratur. Pembangkang boleh didefinasikan kelompok politik yang gagal meraih sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan. Namun ia tidak semestinya ia tidak mendapat mandat dari rakyat, cuma bilangan kerusi yang dimenangi tidak mamapu untuk membentuk kerajaan.


Pembangkang dalam mana2 pentadbiran negara pun berfungsi sebagai faktor pendesak dan sbg check and balance kpd kerajaan sesebuah negara. Namun ironinya kita lihat fungsi pembangkang sering disalah tafsir sebagai suatu kuasa yang hanya bertujuan menumbangkan kerajaan, Jika kita lihat apa yang berlaku dinegara luar andai kerajaan berubah tiada banyak perubahan yang jelas pada polisi negara kerana ia tetap negara yang sama,rakyat yang sama. Malah walau sebaik mana cadangan yang diberikan ketika di Parlimen, andai ia dari pihak pembangkang sukar untk diterima kerana ideologi berbeza maka sokongan juga sukar untk diraih.



Seharusnya kita melihat dari sudut dan dimensi yang terbuka terhadap mana2 pandangan terhadap sesebuah pentadbiran negara bukan yang menjatuhkan tetapi yang membaiki keadaan. Tidak salah untuk menjadi pembangkang. Malah itulah norma sesebuah negara yang berdemokrasi. Jangan kerana perbezaan politik kita dibuta dengan yang benar dan salah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...