Followers

Tuesday, March 15, 2011

Chernobyl..Kisah duka lalu..


Salam semua..hari ini rse nak bercerita pasal..Chernobyl..yelah dlm media serata dunia sekarang sibuk membicarakan kesan langsung akibat letupan reactor nuclear di Jepun. Semua xnak sejarah tahun 1986 kat Chernobyl kembali berulang..kesannya amat2 teruk yg dpt pengaruh seluruh system dan ekologi bukan sahaja alam sekitar tapi jgk pada system badan..

Pada 26 April 1986 berlaku satu letupan..kat Loji Reaktor Nuklear kat Persekutuan Russia pada masa tersebut sekarang dah jadi Negara Ukraine. Teruknya kesan nuclear itu sehinggaakan sampai tahap 7. Katanya berlaku semasa mengadakan ujian kat reactor ujian no 4 Chernobyl dkt dgn Bandar Pripyat. Kesannya melebihi sampai utara,selatan,timur,barat, eropah,Belarus dan kawasan yang jaraknya amat jauh dgn Bandar tersebut. Hampir 336,000 orang penduduk terpaksa di pindahkan supaya tidak berdekatan dgn kesan radiasi.

Selepas kejadian 237 orang terkena kesan radiasi, 31 0rang mati selepas 3 bulan dan kebanyakkan adalah pasukan penyelamat yang cuba untk menyelamatkan mereka di hari kejadian. Begitu juga sungai di Pripyat.Begitu juga kesan kanser ia amat meningkat. So, bila kita dengar org2 bercakap tentang radiasi ni jgn lah di pandang remeh..apa2 pun boleh terjadi.. Kelmarin satu pertubuhan NGO telah buat demonsrasi aman di Menara Eiffel France kerana menghalang penggunaan Nuklear. So, ada juga cadangan supaya negara kita utk mengadakan tenaga nuclear harus diteliti kerana memang banyak kelebihan sbgai sumber tenaga tetapi utk menghadapi kesan spt ini kita dilihat masih tidak mampu.

2 comments:

ArthurDent said...

I did a paper on Chernobyl once. Interesting shit.

Duta said...

yeah.. chernobyl story really interesting..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...