Followers

Sunday, July 31, 2011

Alasan sebab Puasa???..

Salam..Salam Ramadhan juga kepada semua.. Banyak orang memohon meminta agar dipertemukan semula dgn Ramadhan dan berharap Ramadhan kali ini lebih baik dari yang dahulu..Tapi kita ni manusia, mmg khilaf..bila ada kita selalu sia-siakan..banyak perkara yg menjadikan ramdhan ini sgt istimewa.. Tp itu bukan tajuk utamanya disini..aku ingin berbicara tentang alasan puasa yg selalu kita berikan..bila tiba time Puasa ni..


Alasan Pertama..
Kuat Tidur..kalo kita tgk, org yg tdo ni..mcm xnk da bangun..mcm da mati da kot..gempa bumi 9.8 richter pun konfem xbangun..bila tanye..bior la dia..penat kot puasa..hmmm
Mamat Hensem:Ala rileks r bro..gua nk tdo pagi2 ni nnt mlm gua nk qiam bro..gua nk tdo puas2...kalo gempa bumi pun jgn kejut gua taw...Bila lg gua nk tdo best2..time bulan pose ni r..lgpn xde bley nk wat ape pun..nk mkn xley..kaco awek xley..lebih baik gua tdo kan..



Alasan kedua..
Boros berbelanja (terutama time nk buka)..membawa ke pembaziran..
Biasala kan..kalo kita tgk..ramai org menjengah ke bazaar Ramadhan, kadang tu tgk perut kecik jer..beli mkanan mcm nk bg makan org satu Kapal haha..
Mamat Hensem :Ala bro ni sebok r..gua kan puasa..time ni la gua nk rse mknan best2...td pnat la bro...time ni la gua nk layan..




Alasan ketiga..
Haa..time kat surau,masjid kg2 atau kat bandor besar pun..kalo malam konfem la penuh kan hendaknya time tarawikh..malam first2 mmg penuh xingat..semua berkobar2 lagi..da dkat tgh2 bulan skit..ke hujung2 mmg best r...saf buleh 2/3 kerat..
Mamat Hensem:Ala bro ni kecos la..tu nasib baik gua pergi time2 awal ramadhan..ala bro biase la..time2 nk hujung ni org sume busy ckit..nk raya katakan..gua nk kerja kuat..nk bg duit raya gempak kat ank buah..nk beli baju raya bior terbeliak mata org kampung gua..





Sebenarnya banyk lagi alasan yg selalu digunakan oleh sebab puasa..tu skit jer..Kpd Abg Mamat Hensem..tq sebab sudi diinterview oleh gua..Semoga kita tidak menjadikan puasa sebagai alasan utk segala macam perkara..Banyak yang boleh diambil dari pengajaran Bulan yg Mulia ini.Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...